Controleer eerst of de uitlaat lekt. Dit kunt u doen door de uitlaat korte tijd af te sluiten door er bijvoorbeeld een doek tegen aan te houden. Dan kunt u door het gesis prima vaststellen of en waar de uitlaat lekt.
Rijd niet te lang door met een kapotte uitlaat. Vervang deze zo snel mogelijk. Niet alleen voor de APK keuring, maar ook voor uw veiligheid en rijcomfort. Controleer bij het vervangen van één of meerdere dempers altijd de conditie van het gehele uitlaatsysteem.
Voordat u begint, is het handig om alle uitlaatonderdelen en gereedschappen klaar te leggen. Leg deze op een doek, de kans is dan kleiner dat u erover struikelt en alles ligt overzichtelijk bij elkaar.
Zorg dat u veilig werkt! Gebruik bijvoorbeeld een setje oprijdbruggen (of een paar bokken) en zorg ervoor dat de auto niet van de oprijdbruggen kan rollen. Zet de auto niet alleen op de handrem, maar zet ook de bak in de versnelling. Laat de uitlaat eerst afkoelen voordat u begint.
Als bij het demonteren blijkt dat uitlaatklemmen en bouten verroest zijn spuit deze dan eerst in met bijvoorbeeld kruipolie of een vergelijkbaar materiaal en laat dit even inwerken. Moet u een slijptol gebruiken, let er dan op dat u het gedeelte waar het nieuwe uitlaatdeel op bevestigd moet worden niet beschadigd of indeukt.
Het is verstandig om ook de ophangrubbers te vervangen, omdat die in de loop der jaren poreus geworden kunnen zijn. Goede ophangrubbers zorgen er mede voor dat er niet teveel speling op de uitlaatdelen komt. Als er teveel speling op uw uitlaat komt dan zou deze kunnen breken.
Om een ophangrubber gemakkelijk over het ophangpunt van de demper te schuiven kunt u op het rubber een druppel olie smeren.
Gebruik altijd nieuwe en juiste pakkingen. Zorg dat u ook de juiste maat klem gebruikt.
Een uitlaat monteren doet u van voor naar achter. Begin dus altijd met het voorste uitlaatdeel te plaatsen. U hoeft hierbij niet veel kracht te gebruiken, omdat al onze dempers direct-fit zijn. Ze kunnen dus zonder aanpassingen te doen geplaatst worden.
Zet het geplaatste uitlaatdeel niet direct definitief vast, maar draai de bouten eerst met de hand aan. Het definitief aandraaien doet u pas aan het einde.
Zorg dat alle uitlaatdelen goed op elkaar aangesloten zijn en controleer of de uitlaat vrij hangt en nergens tegen de onderkant van de auto aankomt.
Gebruik montage pasta om een gasdichte verbinding te krijgen. LET OP: als u een katalysator vervangt gebruik dan NOOIT vóór de katalysator montagepasta omdat dit de katalysator kan beschadigen. Bij gebruik van montage pasta vóór de katalysator vervalt de garantie.
Bij gebruik van montage pasta handel dan als volgt:
Gebruik bij het vervangen van een katalysator geen slaggereedschap en probeer deze ook niet met veel kracht te plaatsen. Alle katalysatoren die wij leveren zijn direct-fit, wat betekent dat deze zonder aanpassingen geplaatst kunnen worden. Indien u wel met geweld een katalysator heeft gemonteerd dan vervalt uw garantie.
Kijk of er overal voldoende ruimte is voor de kabels, remslangen of brandstofleidingen.
Als de uitlaat in zijn geheel met de hand is vastgedraaid en alle verbindingen zitten goed, draai dan alle bouten van voor naar achter stevig vast. U kunt hiervoor een steeksleutel of een doppenset gebruiken.
Laat nu de motor rustig warm draaien zonder daarbij gelijk gas te geven. De montage pasta wordt zo eerder hard en dicht de uitlaat goed af. Controleer nu, zoals hierboven omschreven, of de gemonteerde uitlaat lekdicht is.
Over UitlaatCity | Algemene voorwaarden | Privacy policy | Sitemap | © 2019 Uitlaatcity.nl